Cara Ajar Anak Duduk Dalam Carseat

Salam semua da lama tak coret dekat blog ni kan sejak2 jadi emak ni. Eh tapi sebelum jadi mak lagi memang da jarang update da. Hehehehe. Bukan ape aktiviti banyak sangat.

Sejak ada anak kecik ni macam2 benda yg kita nak jaga pasal anak kan. Especially keselematan anak. Tak kira la dekat rumah ke kat luar ke.

Kalau korang keluar naik kereta bawa anak korang prefer pegang atau guna car seat? Tu yang kita nak bincangkan hari nie. Chewaahhh

Ok anak aku sekarang ni nak masuk 9 bulan but honestly aku betul2 fully gunakan carseat for my little princess sejak kes accident dekat highway duke aritu. Macam lambat na je kan aku dapat kesedaran. Walhal before ni bukan takde kes accident baby tercampak keluar tapi since kes kt highway duke tu jadi viral so ia sangat meninggalkan kesan kat aku dgn husband aku. Bukan anak je aku praktikkan letak dalam carseat. Aku duduk belakang pun pakai seat belt tau.

Aku paham bukan senang nak train anak dok dalam carseat. Kang sikit2 nanges sampai kita tak senang duduk. But believe me safety anak is more important.

So how aku train her? Actually bukan tak pernah letak dia dalam carseat tapi sangat la jarang. Guna bila aku gi kerja sendiri atau baba dia terpaksa amik anak dulu sebab aku balik keje lambat sikit. Tapi bila aku naik together dengan suami memang aku pangku je Mimi all the time even i realised bahaya kan.

So starting aku letak Mimi dalam carseat for short distance. Contoh nak hantar dia dekat nursery kan. So aku letak dia jugak even baba dia ada. Mula2 memang Mimi bertahan dalam 15minit gitu pastu da mula ek ek ek. Takpe aku angkat dia nenen kan dia kasi mood dia ok then put her back dekat carseat.Trust me lama2 dia akan biasa.

But normal kalau dia ek ek ek kan. Xuma tempoh dy nak bunyi tu takdela kejap2 nanges. So bila in short distance dy da biasa baru la kita try gi long distance like balik kampung.

Selalu anak aku ni nanges sebab bosan, nak susu, nak kita anje2 kan dia je. So korang angkat la dia kejap and told ur husband yang kita ngah hold anak so that dia boleh tukar lorong kiri sekali and drive slowly. Bila da nenen kan ank or mood dia macam da ok then letak la dia balik dalam car seat. Simple as that.

Cara yg aku explained just now tu cara tg aku dan laki aku praktik kan la. It depends kat parent. da parent yang tak kisah anak dia melalak as long as anak dok dalam caraseat. But for me mendengar tangisan anak tu da bisa menghiris hati ku tau gitu.

Apa pun cara yang penting keselamtan anak. Jangan pulak ada yang mengeluh carseat mahal. So better pangkh je. Pilihan di tangan korang. Nyawa anak atau wang ringgit? Aku tak nafikan memang banyak duit da kami invest untuk anak nak2 lagi anak first kan. Tapi tak kisah janji selamat kan. Hope da besar belikan mama ngan baba rumah banglo er. Eh..hahaha k bai

posted from Bloggeroid

No comments

Back to Top